Esite replika packet boats XLII nro 5 rakentaminen.
Alkuperäisen aluksen suunittelija  F.H. af Chapman 1768.          
 Pituus vesilinjalla 38 3/4 jalkaa. n. 12 metriä.                                
 Leveys nollakaarella 13 1/4 jalkaa. n.4metriä.                                    
              
 Syväys vesilinjalta  5 1/2  jalkaa. n. 1,7 metriä.  

sivukuva%20arkinaali%2002.jpg

                                                                                                                                                                                                            PERUS-TASANNE%20pain%20korjaus.jpg       

 

 

                                                                                                                                                                         

x

 

 

 

 

 

web%20kopio.jpg
Syksy 2002 



          

   Varhaiskeväällä  2000
Varville aloitettiin tuoda tarvike puuta. Kölipukit rakennettiin.
Kevään kuluessa paikalle tuotiin kölipuu joka oli tammikuussa kaadettu. 12m.
Puu asetettiin  pukeille jossa se veistettiin.

                    
          


      


Lopuksi höylättiin käsin, sähkö tuli vasta syksyllä varville.

Kölin lasku keväällä 2000
 

 Köli siirettiin kölipukeille rakennus paikkaan porukalla.
 Kevät auringon paisteessa juotiin  kahvit.


          
        
         

 

 

 

    Kesä   ja syksy
Kun keväällä perästeevi eli vannas oli saatu veistetyksi, alettiin
kölin ympärille rakentaa  aitaa ,varastoa ,sosiaalitilaa sekä
katettua kaarilavaa. Aikansa vei myös rakennusluvan saanti
edellämainituille.

 

 

 

 

       

 

 

 Kuva kaarilavasta  vuosi sen jälkeen kun  kaaret oli mallattu
 ja pultattu köliin. Katos toimi suojattuna työtilana.
 Syksyllä tuotiin aluksen rakennus tarvikkeita  varville
 Talvella veistetiin keulasteevi ja puolikaaria.
 
                  Kevät 2001
 
Kun aurinko lämmitti sen verran ,että lumi rupesi sulamaan
 valmis perästeevi nostettiin paikoilleen ja pultattiin kiinni

laivan%20rakennus%20003.jpg

 

 

 

 



      

 

 

Iso Aan muotoinen  ketjutaljapukki joka seisoi maassa haja-
reisin kölin molemmin puolin ja oli ketjulla tuettu jonkin matkaa
 köliin. Pukin nokassa oli ketjutalja ,kaaren ympäri oli laitettu
raksi ja siinä nostokoukku kiinni. Kaarta voitiin nostaa ja laskea
tarpeen mukaa kunnes se pultattiin köliin ja tuettiin.
Pukki siirettiin kaaren toiselle puolelle ja nostettiin  uusi kaari.



  
 
Huhtikuinen lumisade. 2001

 

 

laivan%20rakennus%20001.jpg


Kaari asetetaan  perän kölitäytteeseen .

Kesä 2001

laivan%20rakennus%20007.jpg
 

 

 

 

Keulasteevi oli talvenaikana koottu neljästä osasta kasaan.
Kun perän kaaret olivat paikoillaan  nostettiin  keulasteevi paikoileen , köli- ja steevi täytteet veistettiin  sekä pultattiin kiinni.

 

laivan%20rakennus.jpg

 

 

Sikoköli  nostettiin sisään keulapuolelta ennen viimeisiä kaaria jotka olisi estänyt
yli seitsemän metriä pitkän kölin sisään vienin . Kaarien väliaikaistuet estivät
sen tuomisen yläkautta.

laivan%20rakennus%20005.jpg

 

 

23 kpl kaarta paikalla . Kaari numero 15 asenetaan  myöhemmin.

telakan%20kuvia%20eki%20011.jpg

 

 

 2002 syksyllä  veistetään ja  asenetaan  keulan täytekaaret.

_10_0061.jpg

__4_0055.jpg

 

 

telakan%20kuvia%20eki%20037.jpg

 

2002 Kesän lopulla oli rakennettu katos aluksen ylle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kylkilankkujen mittausta